KIKY vei 2-4% eli noin 1,5-3 miljardia palkoista

Vaalit ovat tulossa. Eivätkä ihan mitkä tahansa vaalit, sillä näissä eduskuntavaaleissa päätetään koko Suomen suunta. Suuntavaihtoehtoina on täysi ja rajoittamaton markkinatalous, jossa ihminen ei ole asioiden keskiössä, vaan raha. Meidän haluamamme suunta on ihmisen pitäminen poliittisen päätöksen teon keskiössä, eli kaiken kaikkiaan ihmisen kannalta parempi huominen.

Tein aamulla laskelmia KIKYstä. On esitetty väite, että KIKYn palkkaa leikkaavat vaikutukset olisi kompensoitu täydellisesti. Tämä ei pidä paikkaansa. Katsoin veronmaksajien keskusliiton laskelmia veroista, ja KIKYn aikana ansiotulovero on muuttunut KIKY-vuosina 2017-2019 seuraavasti,

10 000 tienaavilla noussut 0,5%,

20 000 tienaavilla laskenut 1,2%

30 000 tienaavilla laskenut 0,9%

40 000 tienaavilla laskenut 0,7%

50 000 tienaavilla laskenut 0,7%

Mutta ei ansiotulovero kaikkea kerro, eikä kukaan muista, että KIKYyn kuului paljon muutakin kuin vain 24 tunnin työnajanlisäys. KIKY nosti tehdyn työtunnin verotusta seuraavalla tavalla.

Työeläkemaksun työntekijältä perittävän osuuden kasvu 1,2%

Työttömyysvakuutusmaksun työntekijäosuuden kasvu 0,85%

Palkattoman työnajanlisäys 24 tunnilla, joka vastaa rahassa noin 1,4%

Nämä tekevät yhteensä noin 3,45%

Tämän lisäksi julkisen sektorin 30% lomarahaleikkaukset vastaavat vuosittain noin 3 päivän palkkaa (kolmasosa 2 viikon lomapalkasta/työpäivistä), eli toisen KIKYn, eli noin 1,4% verran, eli julkisen sektorin työntekijöiltä on leikattu jopa 5% palkoista!

Tästä pääsemme sellaiseen loppulaskelmaan, että ottaen huomioon ansiotulonveron alennukset, on tehdyn työtunnin verotus muuttunut työntekijän kukkarossa näin:

10 000 tienaavilla noussut 3,95%

20 000 tienaavilla noussut 2,25%

30 000 tienaavilla noussut 2,55%

40 000 tienaavilla noussut 2,75%

50 000 tienaavilla noussut 2,75%

Eikä tässä vielä kaikki! Jos tosiaan työskentelet julkisella sektorilla, niin työn verotus on lomarahaleikkausten vuoksi noussut todellisuudessa vielä näiden lukemien lisäksi 1,4% lisää, jolloin päästään jo noin 4% veronkorotuksen luokkaan.

Eikä tässäkään vielä kaikki! Tämän lisäksi työnantajien sosiaaliturvamaksut alenevat niin, että vuodesta 2020 alkaen ne vähenevät pysyvästi 0,58%. Sosiaaliturvamaksuilla rahoitetaan mm. sairauspäivärahaa, kuntoutusrahaa, sekä äitiys-, isyys- ja vanhempainrahaa! Ne rahat ovat sairailta, osatyökykyisiltä ja lapsiperheiltä pois! Vieläkö ihmettelette miksi hallitus ei halunnut tehdä perhevapaauudistusta tai miksi se leikkasi AURA, ALSLAK ja TYK hankkeet, joilla pyrittiin saamaan työkyvyttömät takaisin työelämään?

Tässä nyt oli paljon numerotietoa jota kukaan ei tämän puheen jälkeen muista, mutta voitte käydä ne lukemassa uudelleen blogistani illalla, kunhan ne sinne illaksi ehdin kirjoittaa.

Verotus ei sinänsä ole huono asia, jos sillä rahoitetaan julkisia palveluita, joista jokainen meistä voi nauttia. KIKYssä nyt kyse ei kuitenkaan ollut julkisten palveluiden turvaamisesta. KIKYn luonne kun on se, että kaikki tämä hyöty, 2-4% palkoista, menee vain ja ainoastaan työnantajien taskuun. Korostan, näillä KIKY leikkauksilla ei ollut mitään tekemistä julkisen velan tasapainottamisen kanssa, tai julkisten palveluiden turvaamisen kanssa. Päinvastoin, julkinen talous heikkeni ansiotulonverotuksen alennuksen verran. Vieläkö ihmettelette miksi Suomi ottaa velkaa vaikka talouskasvun piti olla huipussaan? Vieläkö ihmettelette miksi koulutuksesta on leikattu? Vieläkö ihmettelette miksi työttömyysturvasta leikataan aktiivimallin verran? Yhdistetään tähän vielä se, että KIKY-vuosina kuntien peruspalveluiden valtiolta tulevaa rahoitusosuutta on leikattu noin yksi miljardi, josta pelkästään KIKYn vaikutukset on noin puoli miljardia. Kyllä, KIKY leikkasi myös kuntataloudesta, eikä sitä tiennyt edes SAK:n puheenjohtaja kun KIKY-sopimusta tehtiin! Kuulin tämän häneltä itseltään AY-kierrokseni 2. osassa. Vieläkö ihmettelette miksi kuntatalous on tiukalla ja koulutuksesta leikataan?

Vuonna 2016 kokonaisansioiden keskiarvo oli 3368 euroa kuukaudessa, ja siten 40416 euroa vuodessa. Kun tämä arvio kerrotaan kaikkien 2,2 miljoonan palkansaajan kesken (ja oletetaan kokonaisansion 3368€/kk pätevän myös sinne), niin Suomessa maksetaan palkkoja noin 88 miljardia euroa vuodessa. Tästä yksi prosentti on 880 miljoonaa.  Pienempään arvioon voi päästä jos lasketaan 2,2 miljoonan palkansaajan maksamista keskimääräisistä veroista 8922€/henkilö takautuvasti, että keskimääräisempi vuositulo on hieman yli 34500€ eikä 40416€. Tällöin samoilla laskukaavoilla palkkoja maksetaan 75 miljardia ja hintalappu työntekijöille on noin 1,5-3 miljardia. KIKYssä puhutaan 2-4% prosentin palkanleikkauksesta, jolloin laskutavasta riippuen KIKY siirsi työntekijöiden taskusta rahaa, työnantajien taskuun 1,5-3,5 miljardia euroa. Eivätkä ne rahat todellakaan menneet valtion kassaan, vaan työnantajien kassaan ja valtio tuki tätä omalta osaltansa ansiotuloveronlaskulla, eli teki tästä kokonaisuudesta tavallaan uudenlaisen yritystuen muodon. Vieläkö ihmettelette miksi edes olemassa olevia yritystukia ei ole leikattu?

Vieläkö ihmettelette, miksi saatte lukea otsikoita ”tarjolla ennätysosinkoja – katso mitkä yhtiöt maksavat eniten” tai ”kaikkien aikojen osinkokevät! sijoittajille luvassa yli 13 miljardin ennätysosingot”.

No jos tämä on viimeisen neljän vuoden aikana tehdyn politiikan tulos, niin pääsemme siihen aiheeseen miksi minä olen ehdolla eduskuntaan. Emme voi tietää tulevaa, ellemme katso taaksepäin. Jos historia on tämä, niin tulevaisuuskin on sama, jos Kokoomus, Keskusta tai perussuomalaiset voittavat vaalit. Hehän tätä politiikkaa ovat olleet tekemässäkin! Jos KIKY kohdistui lähinnä vain palkansaajiin, niin seuraava KIKY kohdistuu sitten väkisinkin eläkeläisiin. Eläkkeet nimittäin leikkaantuvat jos palkkoja leikataan.

Vuonna 2015 heti hallitusneuvotteluiden jälkeen pöydällä oli ”yhteiskuntasopimus”. Sen sisältö oli mm. 100 tuntia lisää palkatonta työaikaa (jonka rahallinen arvo on 6%), ylityöprosenttien puolittaminen, sunnuntaikorvauksen leikkaaminen tai jopa poistaminen, sekä sairausloman karenssit. Eläkkeet puolestaan maksetaan prosentuaalisesti palkasta. Ne ovat noin 24-25% työn päälle maksettavat eläkemaksut.

Siitä kuuluisasta 200 miljardin eläkerahastosta maksetaan nykyisten eläkeläisten eläkkeitä vain noin 20%, ja loput 80% eli 4/5 osaa eläkkeistä maksetaan suoraan nykyisten työntekijöiden eläkemaksuista. Miten näille prosentteina perittäville eläkemaksuille käy, jos palkkoja leikataan. Miten käy? Käy niin, että eläkkeitäkin peritään palkasta vähemmän, joka johtaa eläkkeidenkin leikkaamiseen! Tämä tarkoittaa sitä, että eläkeläisen tulisi vielä eläkkeellä ollessaankin seurata mitä työelämässä tapahtuu palkansaajien palkoille. Eläkeläinenkin on palkansaaja.

Tämä hallitus otti käyttöön myös 50 euron lääkeomavastuun. Se on pois erityisesti sairailta ja vähätuloisilta. He äänestävät näissä vaaleissa jopa oman terveytensä edestä. Opiskelijat, palkansaajat ja eläkeläiset yleisesti äänestävät näissä vaaleissa omien ansioidensa säilymisen puolesta! Me haluamme tulla itsenäisesti omillamme toimeen! Kaikki me haluamme parempaa huomista, emme huonompaa eilistä, tai jopa eltaantunutta toissapäiväistä, koska se ei ole kehitystä, sen ei tule olla Suomen suunta.

Olen Kaupunginvaltuutettu, SAK Pohjanmaan ja Kokkolan puheenjohtaja ja Teollisuusliittolainen pääluottamusmies, jolla pääkin vielä toimii. Siksi minua ottaakin suunnattomasti päähän tämä jatkuva opiskelijoiden, palkansaajien ja eläkeläisten päähän potkiminen. Sille on nyt tultava loppu. Me tarvitsemme muutoksen, ja se muutos alkaa näistä vaaleista. kysymys kuuluukin nyt teille - Oletteko kanssani samaa mieltä?

 

P.S.

Koska oikeistopuolueiden edustajat tykkäävät puhua vaalikauden mittaisista kuluista, niin tällekin voi laskea kolmen vuoden hinnaksi vastaavalla logiikalla 4,5 - 9 miljardia euroa, joka on se summa, joka nyt kolmessa KIKY-vuodessa on leikattu työntekijöiden palkoista. Sillä summalla olisimme jo etukäteen maksaneet Hornetien korvaajat vähintään yhteen kertaan.

 

Puhe SDP:n vaalijuhlissa 31.3.2019